Reclame-uitvaart

Reclame maken voor een uitvaart?

Is reclame maken gepast of ongepast?


Reclame maken

Deze vraag stelde ik mijzelf regelmatig toen ik begon met Rianne bij afscheid. Want hoe krijg ik naamsbekendheid? Hoe gaan mensen mij vinden? 

Reclame, advertentie, campagne, annonce, commercial, aanbieding,promotie

Iedere ondernemer maakt reclame, een ieder op zijn eigen manier. In onze commerciële maatschappij is een bedrijf zonder reclame bijna onvoorstelbaar geworden.

In de winkelstraat vind je veel ondernemers bij elkaar. Een ieder probeert de klant binnen te lokken met aantrekkelijke deals en of kortingen. Op tv en op de radio worden we om tien minuten ‘lastig gevallen’ met een reclameblok met daarin gewenste en ongewenste aanbiedingen. Soms wordt je gebeld door commerciële bedrijven die je iets telefonische proberen te verkopen omdat je daardoor een lager maandbedrag betaald of een beter abonnement krijgt. Denk hierbij aan energiemaatschappijen.

Nut van reclame 

Maar wat hebben die reclames en herhalingen nu voor nut? Je wordt er soms horendol van, weer diezelfde reclame. Commercieel werkt het zo:  Herhaling is de kracht van reclame, oftewel hoe vaker je iets voorbij ziet komen of hoort des te beter je het onthoud. 

re·cla·me (de; v(m); meervoud: reclames) het geheel van middelen die worden ingezet om de verkoop te bevorderen, aanhangers te werven enz.

Reclame in de uitvaart

Maar wat mag ik als ondernemer met mijn eigen uitvaartonderneming voor reclame maken? Ik lever diensten rondom de dood. De dood, is nu eenmaal een onderwerp waar niet veel mensen open (over durven) praten. 

MAG ik dan wel reclame maken met mijn uitvaartonderneming? Ik denk van wel! De dood hoort nu eenmaal bij ons leven. Net als geboorte, verjaardagen en andere gebeurtenissen in een mensenleven. Vroeg of laat worden we allemaal met de dood geconfronteerd.

Kiezen voor de juiste uitvaartbegeleider

Maar hoe weet je nu welke uitvaartbegeleider je moet bellen bij een overlijden? Je moet eerst weten waar je uit kan kiezen. Niet alleen zijn er de grote landelijke partijen, maar denk ook aan de lokale kleinschalige, persoonlijke ondernemers. We kennen allemaal de grote landelijke uitvaartondernemingen zoals DELA, Yarden en Monuta. Allen maken ze gebruik van commerciële middelen door middel van tv-spots of radiocampagnes. Voor de kleinere ondernemers is deze manier van adverteren vaak niet haalbaar.

De kleinere uitvaartondernemingen zoeken de aandacht veelal via advertenties in de lokale huis-aan-huisbladen, kerkbladen en ook het adverteren of posten van berichten via social media heeft een steeds groter bereik

Commerciële wet: Herhaling is de kracht van reclame

Rianne bij afscheid: mijn bedrijfsnaam zichtbaar op mijn auto, zichtbaar met een bord bij de voordeur en ook twee wekelijks zichtbaar in het huis-aan-huis blad van Meppel. In mei ben ik zichtbaar met een interview in een regionaal blad. En als we er straks weer erop uit mogen ben ik ook zichtbaar in de bioscoop. Verder staat mijn pop-up store nog op de planning. Een winkel gericht op alles wat met uitvaart te maken heeft. Een plek waar ik wil kennis maken met jou als bezoeker, laagdrempelig, en toegankelijk voor iedereen. Iedereen is hier welkom voor een praatje, of voor informatie maar vooral een plek om je laten zien welke mogelijkheden er zijn om een afscheid passend en persoonlijk te maken. Hoe dit verder vorm krijgt houd ik nog even voor me, zodra er meer over bekend is dan lezen jullie dat uiteraard via mijn kanalen.

Volg me op Instagram

https://www.instagram.com/rianne.bij.afscheid/ (sluikreclame)

Eigen keuze

Omdat het belangrijk is dat iedereen, jong of oud moet weten dat je altijd zelf een keuze mag maken wie je mag begeleiden tijdens het afscheid. En je dus niet verplicht bent om te kiezen voor de onderneming waar je je uitvaartverzekering hebt afgesloten.

Zichtbaar

Mijn doel van reclame maken is ZICHTBAAR zijn zodat je me weet te vinden mocht je mij nodig hebben. Hoe vaker je mijn naam tegen komt, des te meer deze blijft hangen. 

Rianne bij afscheid

Natuurlijk kan het confronterend zijn om mijn bedrijfsnaam tegen te komen, wanneer je de dood van dichtbij voelt. Helaas kan ik dat risico niet voorkomen. Weet dat het nooit mijn intentie is opzettelijk iemand voor het hoofd wil stoten, pijn wil doen of wil kwetsen. Mocht je dat wel zo ervaren dan ga ik graag het gesprek hierover met je aan. Je verdriet of verlies kan ik jammer genoeg niet wegnemen. Wel kan ik je goed informeren en op een persoonlijke en liefdevolle manier helpen bij het organiseren van een uitvaart die past bij de overledene en nabestaanden.

 Ik wil de dood bespreekbaar maken

Rianne Pomper

En dan is het goed als er van te voren is nagedacht over hoe je eigen afscheid vorm moet krijgen. Hoe fijn is het om, wanneer iemand terminaal is, er al gesproken is met een uitvaartbegeleider? In dit gesprek is er ruimte elkaar te leren kennen, vertrouwen te krijgen en informatie van mij te ontvangen over de mogelijkheden rondom je wensen en afscheid? Het geeft een gerust gevoel dat alles goed geregeld is als het eenmaal zover is.

Wensenboekje “Zo wil ik het graag”

Ook kun je er altijd voor kiezen om een wensenboekje “Zo wil ik het graag“ in te vullen en deze bewaren bij je belangrijke papieren. Stap voor stap wordt je in dit boekje meegenomen in het beantwoorden van alle vragen rondom je uitvaart wensen. Deze kun je alleen invullen of met mijn hulp als je dat wenst. 

Het boekje is aan te vragen via mijn website www.riannebijafscheid.nl of per mail Info@riannebijafscheid.nl